fbpx

SeraiMas Herbs Sdn. Bhd. (1227131-D)
No. 20, Industri Ringan Teres 3 Tingkat Jalan Teguh 2, Taman Industrian Labis 85300 Segamat, Johor

+6012 784 8364
info@seraimas.my

Raja Segala Herba

Author: admin seraimas

B-E-R-H-A-R-A-P Sebuah konteks yang besar membawa makna yang mendalam. Ramai yang faham, makna 'berharap' ini akan lebih kepada alam percintaan. Tahukah anda, 'berharap' ini boleh ditujukan kepada banyak perkara. Termasuklah didalam konteks kesihatan. Isu kesihatan ini kebanyakan manusia tidak memandang serius sehinggalah seseorang mereka itu mulai jatuh sakit atau terkena sesuatu penyakit yang tidak disangkakan. Sakit kepala Ketika itu, terlalu banyak harapan yang diharapkan kepada pesakit-pesakit untuk kembali sihat seperti sedia kala. Harapan yang ditanam didalam diri mereka akhirnya membawa kepada mencari solusi ataupun jalan untuk memulihkan penyakit mereka. Daripada harapan itu sendiri, mereka mula mencuba pelbagai produk dengan harapan produk-produk yang digunakan akan mengembalikan kesihatan mereka. Saya faham, setiap orang ada secebit rasa was-was dalam membeli atau mencuba sesuatu produk, tidak kira sama ada sebuah produk kesihatan, kecantikan atau servis sekalipun. Masing-masing mahukan sesuatu yang terbaik untuk diri mereka. Namun, dengan rasa ‘harap’ itu akhirnya mereka berani untuk mencuba selepas

Tidak dinafikan dengan dunia yang semakin canggih dengan digital pada masa kini, kita semakin alpa dengan kehidupan realiti sebenar sehingga membuatkan ramai yang telah berkecil hati atas perlakuan contohnya di antara anak dengan ibu bapa. Gajet tak salah sebenarnya, tetapi kita yang menyalahgunakan gajet tersebut kepada perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Antara keburukan gajet yang dapat kita lihat adalah Membuang masa Masa itu emas dan berharga, jangan hanya dibiarkan berlalu demi ketagihan sebuah gajet. Meluangkan masa dengan baik seperti membawa ibu bapa pergi keluar jalan- jalan atau membahagiakan mereka. Merenggangkan hubungan Masa yang ada memanfaatkan dan menggunakan dengan sebaik mungkin atau mewujudkan hubungan yang baik antara mereka contohnya saling ziarah menziarahi, berkomunikasi, berkongsi cerita di antara anak dan ibu bapa. Melalaikan kehidupan seseorang Bila asyik melayan gajet sehingga lupa orang disekeliling kita dan nak interaksi pun boleh jadi lupa. Bukan itu sahaja, tanggungjawab kepada Allah

Bila sihat, kita sama-sama berseronok, bergelak ketawa, berkumpul beramai-ramai memenuhkan masa yang ada dengan bercampur dengan orang ramai. Namun, apabila jatuh sakit? Semuanya tinggal kenangan. Ada yang sakit sehingga tidakk boleh bercampur dengan orang, takutkan jangkitan. Ada yang dibiarkan kerana menganggap mereka boleh menguruskan kehidupan mereka dengan baik dan tenang sekiranya tidak diganggu oleh orang lain. Tahukah anda, kepada yang sihat walafiat, Admin ingin pesan, “Jangan nak sihat sorang!” Kerana apa? Alangkah indah dunia jika kita sering saling berkongsi akan sesuatu yang berguna dengan orang lain. Begitu juga jika kita terdapat tips tentang menjaga kesihatan. Seperti testimoni berjaya kita yang telah berkongsi kejayaannya memperkenalkan SeraiMas Hidayah Gold Plus Collagen kepada ibu tersayang dan isteri yang dicintai. Kisahnya bermula, apabila ibunya sering mengalami penyakit batuk yang berlarutan. Sudah acap kali dibawa pergi ke klinik, namun batuk ibunya tetap ada dan berpanjangan hingga hampir setahun! Dalam masa yang smaa, si anak yang diberi nama Zulhairi ini mendengar radio ikim.fm, tiba-tiba terkeluar

Kenapa kita sering culas (malas) dalam solat semasa sakit?? Bukankah lagi baik jika seseorang yang ditimpa sakit itu mendekatkan diri kepada Allah SWT. Sakit itu penghapus dosa, bukan penambah dosa menjadikan ia  sebagai alasan untuk tidak solat. Solat adalah amalan wajib umat Islam yang perlu dilakukan. Tak boleh sesekali “miss” tanpa sengaja.. Tak ada suatu penyakit pun tak boleh solat melainkankan penyakit yang menyebabkan hati dan akal langsung tidak berfungsi iaitu mati. Islam ini mudah sebenarnya. Tetapi mengapa kita yang sering menjadikan solat itu berat dan rumit? Banyak cara yang Islam ajar kepada kita tentang solat sama ada ketika sihat ataupun ketika sakit. Antaranya, jika seseorang itu tidak boleh solat secara berdiri, mereka boleh duduk. Jika seseorang itu tidak boleh duduk, mereka boleh baring. Jika tidak boleh baring, mereka boleh mengiring. Jika mereka masih tidak boleh solat dalam posisi mengiring ke kiri atau ke kanan,

Kita harus seimbangkan kehidupan antara dunia dan akhirat..Tapi zaman sekarang ni terbalik pula, ramai yang kejarkan dunia sahaja akhirat di abaikan.. Sesungguhnya dunia ni adalah tempat persinggahan yang sementara jer,walaupun sementara tapi macam-macam boleh buat kat dunia ni untuk kita kumpul saham akhirat cumanya kita tak rebut peluang tu.. Sedikit perkongsian daripada Hidayah Talk by Dai Wan yang boleh di kongsi bersama dalam tajuk “Saham Akhirat Wujud Di Dunia” seperti di bawah :  Sungai di alirkan untuk kepentingan orang ramai Mengalirkan air secara baik dan bersih ke tempat-tempat orang yang memerlukannya seperti untuk sumber makanan dan minuman.  Sedekah amal jariah Amalan yang terus mengalir pahalanya seperti memperbanyakkan sedekah kepada anak - anak yatim contohnya memberi makanan kepada mereka atau perkara -perkara yang memberikan manfaat kepada mereka seperti membina jalan raya.  Wariskan kitab-kitab agama Menyumbangkan kepada orang yang memerlukan seperti menyumbang al-quran di sekolah-sekolah, surau r&r dan masjid-masjid. Ilmu

Makin berusia, makin banyak penyakit yang hadir, bukan? Lagi banyak penyakit yang hadir, lagi banyak matawang kena keluar kan?? Kesedaran awal sangat penting dalam kehidupan kita. Tidak kira lah dalam apa-apa situasi sekalipun. Sama ada dalam isu kesihatan, pemakanan atau gaya hidup. Semuanya memerlukan kesedaran awal kalau tidak mahu berhadapan dengan situasi yang tidak baik. Seperti testimoni berjaya kita, Mustapha, 64 tahun yang mempunyai kesedaran awal sebelum terkena penyakit merbahaya daripada rasa-rasa kecil yang mengidapi dirinya. Saat dia rasa badannya semakin lemah, kerap rasa mengantuk dan sukar untuk bangun tidur, segera Mustapha bertanyakan sahabat sekerjanya tentang cara untuk menghilangkan segala masalah yang boleh dikatakan mengganggu prestasinya untuk bekerja. Setelah diperkenalkan SeraiMas Kurma Hidayah, kesan daripada itu Mustapha dapat rasakan dirinya semakin bertenaga dan Alhamdulillah, dia tida mengidap penyakit yang merbahaya seperti 3 serangkai walaupun usianya sudah menjangkau 64 tahun! Apakah yang diamalkan Mustapha, seorang pemandu lori ini untuk menghindarkan dirinya daripada tersenarai dalam pengidap penyakit yang merbahaya itu? Sudah tentu Mustapha

Sayang, Marah, & Kasih berkait rapat dengan amanah dan sabar.. Allah juga menurunkan amanah kepada kita sebagai seorang anak atau hamba Allah di muka bumi ini untuk menjaga mak ayah dari segi fizikal dan emosi. Peranan anak adalah senantiasa membahagiakan mak ayah selagi mereka masih hidup dan anak perlulah bersikap lebih sabar dalam menjaga mak ayah kerana mereka lebih cepat sensitif apabila usia meningkat. Anak-anak juga pastinya tidak terlepas daripada membuat silap kepada mak ayah. Oleh itu, anak sepatutnya mengambil langkah supaya mak ayah tidak cepat berkecil hati dengan kelakuan anak - anak tersebut. Sedikit perkongsian daripada Hiadayah Talk by Dai Wan yang boleh di kongsi bersama dalam tajuk “Sayang,Marah & Kasih” seperti dibawah: Sayang berpada- pada, marah biar bertempat Contohnya kalau hari ini mak dan ayah , gagal menjaga silaturrahim antara anak dan adik beradiknya, maka gagal lah mereka dalam menjaga amanah. Mengubah posisi

Benar. Dalam banyak-banyak hal didunia ini, jika dicegah daripada awal adalah lebih baik dan tenang daripada hadap dan terpaksa untuk mengatasi kesakitannya. Begitu juga seperti kesihatan sejagat. Kesedaran awal dalam diri setiap manusia itu kurang berbanding mereka yang sudah terkena pelbagai penyakit yang merbahaya. Ada yang sehingga maut akibat terpaksa berhadapan dengan penyakit bahaya. Namun, tidak seperti Sharifah Kassim yang menetap di Chemor, Perak. Walaupun hampir memasuki usia 60-an, Sharifah langsung tidak menghidap penyakit-penyakit koman yang sering warga seusia dengannya hidapi, iaitu kencing manis, darah tinggi atau sakit jantung sekalipun. Amalan utama yang dia tekankan dalam hidupnya adalah, menepati masa. Sharifah sentiasa akan bangun awal pagi sebelum Subuh dan membersihkan dirinya, sebeluma dia meminum sesudu SeraiMas Hidayah Gold Plus Collagen menggunakan sudu plastik. Kemudian, dia akan menjalani harinya dengan bertenaga. Sharifah seorang surirumah yang membuat dua kerja sambilan. Iaitu mengambil upah menjahit pakaian dan mengajar anak-anak kejiranannya mengaji. Kedua-dua aktiviti

Peranan ibu bapa dalam membentuk institusi kekeluargaan ialah ibu bapa menjadi contoh yang baik kepada anak-anak. Ibu bapa merupakan orang yang paling hampir dengan anak-anak.Meletakkan cinta pada tempat yang betul seperti mencintai Allah dan meletakkan Allah yang pertama. Anak-anak juga akan mencontohi setiap perbuatan atau tindak tanduk yang dilakukan oleh ibu bapa sama ada positif atau negatif. Keadaaan ini akan mewujudkan sesebuah hubungan itu menjadi sama ada baik ataupun tidak di dalam sebuah kekeluargaan. “Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat”. (An-Nisa’: 1) Silaturahim menjadi kewajipan di antara ibu bapa dan keluarga dan juga orang sekeliling mereja.. Menjaga tali persaudaraan didalam sebuah kaum kekeluargaan adalah penting khususnya buat pasangan yang sedang mendirikan rumahtangga dan merancang untuk melahirkan khalifah dibumi. Sedikit perkongsian daripada Hidayah Talk by Da’i Wan yang boleh di kongsi bersama tentang  bagaimana hubungan antara keluarga itu terjalin adalah

PERCAYA – TRUST - BELIEVE. Ia adalah suatu perkara yang amat sukar untuk diberikan dan sukar juga untuk diperolehi. Didalam kehidupan ini jika tiada kepercayaan kepada Allah SWT, musnahlah Islam kerana tiada yang mampu menegakkannya. Dan musnah jugalah akidah kita sebagai sekelompok manusia yang menakluki dunia. Kepercayaan ini jika sudah diperoleh, jangan sesekali dipecahkan. Kerana, ia tidak mampu untuk kembali memberikan kepercayan yang sama seperti dahulu. Begitu juga dalam mempercayai sesebuah produk kesihatan atau apa-apa produk sekalipun. Proses untuk kita mempercayai sesebuah produk itu akan hadir selepas kita menyelidik. Adakah benar ia mampu memberikan apa yang kita perlu? Jika penyelidikan yang dilakukan membuahkan hasil untuk mendatangkan rasa ‘ingin mencuba’, itu bermakna sudah muncul sedikit kepercayaan didalam diri seseorang. Saat itu, kita hanya perlu mencari dan mencuba disertakan dengan tawakal kepada Allah SWT sahaja. Namun, proses penyelidikan untuk mendatangkan rasa percaya itu boleh terus skip  jika ada orang yang kita kenali atau ahli keluarga kita sendiri yang menggunakannya. Seperti pengguna-pengguna produk